Ett begrepp som man ibland får höra inom lajvkretsar är
begreppet "att dumlajva".
Inte sällan hör man även "att lajva
dumt" eller till och med "att
lajva dåligt". I det här inlägget tänkte vi ta en titt på skillnaden mellan dessa tre, och även komma med lite tips om hur man ger sig själv och
sina medspelare den bästa lajvupplevelsen.
Det första vi vill klargöra är att det finns inga medfött dåliga lajvare, utan bara mer eller mindre
bra lajvare. Hur bra lajvare du är har dessutom ingenting med din erfarenhet
att göra, det har ingenting med din utrustning eller din kunskap om historia
att göra.
Att lajva dumt kan vara saker som att lajva själviskt på ett
eller annat sätt eller att sätta din egen och andras hälsa på spel. Ett
exempel, som tyvärr är ganska vanligt, är att om du av någon anledning inte kan
slåss offlajv. Det kan vara för att du är gravid, nyopererad, sjuk eller
skadad (eller för den delen bara verkligen, verkligen inte vill slåss). Det är absolut ingenting fel med att inte
vilja slåss, givetvis, utan problemet uppkommer först när du sedan går in i en
roll som bär vapen. Många andra lajvare ser en väpnad roll som en invit till
att bråka med dig, eftersom vapnet oftast sänder ut den signalen. Visst kan man gå
ett helt lajv som en väpnad roll utan att slåss, men det är dumt att utmana
ödet. Är det då inte bättre att spela en obeväpnad roll, där du inte är utsatt
för samma risk att bli skadad?
Ett annat exempel på riktigt dumt lajvande är att inte följa
regler och riktlinjer som arrangörerna har satt upp. På lajv där det finns stridssystem eller magi är det extra viktigt att inte fuska, eftersom reglerna
finns där för att alla ska få en så bra spelupplevelse som möjligt och inte för
att begränsa dig eller någon annan.
En bra lajvare är ofta en dumlajvare, tro det eller ej. En
lajvare som dumlajvar brukar nämligen ge andra en bra upplevelse och öppnar upp
till spel och möjligheter för andra deltagare och därigenom även sig själv.
Att dumlajva innebär att du spelar dumt. Ett exempel på
dumlajv kan exempelvis vara att din karaktär kommit över en karta som leder till
en skatt. Istället för att gömma undan kartan i ditt läger så kan du tappa den,
sälja den eller för den delen spela att du super dig full på värdshuset och flaxa runt med
kartan på ett skrytsamt sätt. På det sättet så har du nu, genom att spela
"dumt", presenterat spelöppningar för andra spelare. De kan nu själva försöka att komma över kartan (eller för den delen samarbeta med dig för
att komma åt skatten).
Ett annat exempel kan vara att du vill ha en privat
konversation med en annan karaktär. Se då till att den inte är så privat.
Istället för att gå djupt in i skogen eller runt bakom huset, ställ er istället
vid husknuten eller bara en liten bit ifrån. På det sättet kan andra tjuvlyssna
på er konversation och då kan man presentera spelöppningar där de pratar vidare
om det de hört att du sagt, eller kanske konfronterar dig med den smaskiga
informationen.
Dumlajvande är också bra att applicera på strider.
Dumlajvande innebär i det fallet saker som att spela på ditt vapen och dess
tyngd även om det innebär att du förlorar striden eller att din karaktär blir allvarligt
skadad. Om alla lajvare i en utopisk värld kunde slåss inlajv utan ambitionen
att vinna, utan att göra en snygg och realistisk strid, så skulle lajv där
många bär vapen antagligen inte bara bli roligare för den beväpnade, utan även
för de som ser på.
Genom att dumlajva öppnar du upp till spel mellan dig själv
och andra som du annars kanske inte hade spelat mot. Du ger därför inte bara
andra en bättre upplevelse, utan får en själv om de nappar på dina
spelöppningar.
Så, för att sammanfatta.
Dumt lajvande är lajvande som försämrar upplevelsen antingen för sig eller för andra genom att tänka på sig själv och sin egen framgång snarare än sin egen och andras upplevelse av lajvet. Dumlajvande, däremot, är att spela på ett sätt som öppnar för spel med andra men som kanske inte innebär att allt alltid går precis som din karaktär hade hoppats. Dumt lajvande kanske är mer belönande för stunden, men bättre upplevelser och finare minnen kommer nästan garanterat uppkomma oftare genom dumlajvande. Både för dig själv, och för de du lajvar med.
Dumt lajvande är lajvande som försämrar upplevelsen antingen för sig eller för andra genom att tänka på sig själv och sin egen framgång snarare än sin egen och andras upplevelse av lajvet. Dumlajvande, däremot, är att spela på ett sätt som öppnar för spel med andra men som kanske inte innebär att allt alltid går precis som din karaktär hade hoppats. Dumt lajvande kanske är mer belönande för stunden, men bättre upplevelser och finare minnen kommer nästan garanterat uppkomma oftare genom dumlajvande. Både för dig själv, och för de du lajvar med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar